Skargi i wnioski
Podstawa prawna skarg i wniosków
Zasady rozpatrywania skarg i wniosków określają przepisy:
- działu VIII ustawy z 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 775) Dział VIII Skargi i wnioski;
- rozporządzenia Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 roku, poz. 46);
- w Izbie Administracji Skarbowej w Szczecinie zasady składania skarg i wniosków reguluje Instrukcja określająca zasady załatwiania skarg i wniosków, informacji sygnalnych oraz petycji w Izbie Administracji Skarbowej w Szczecinie, stanowiąca załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 166/2021 Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z 10 września 2021 roku;
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez Dyrektora i pracowników Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie lub jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie (naczelników i pracowników urzędów skarbowych województwa zachodniopomorskiego oraz Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie), naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności, dotyczące Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie lub organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie, sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, czy lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Jak złożyć skargę lub wniosek
Skargę lub wniosek możesz:
- przesłać listownie na adres: Izba Administracji Skarbowej, 70-525 Szczecin ul. F. D. Roosevelta 1,2;
- złożyć osobiście w Kancelarii Izby Administracji Skarbowej, przy ul. F. D. Roosevelta 1,2 w Szczecinie w godz. 7.00 – 15.00, pokój nr 9 (parter);
- złożyć osobiście w siedzibie urzędu skarbowego lub przesłać na adres urzędu skarbowego, którego dotyczy skarga lub wniosek;
- przesłać pocztą elektroniczną na adres: ias.szczecin@mf.gov.pl (z podaniem adresu zamieszkania wnoszącego skargę lub wniosek);
- przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej:e-PUAP;
- złożyć ustnie do protokołu w siedzibie Izby Administracji Skarbowej, przy ul. F. D. Roosevelta 1,2 w Szczecinie we wszystkie dni powszednie w godzinach 8.00 – 15.00, a w poniedziałki od 15.00 do 16.30.
W sprawach skarg i wniosków petenci przyjmowani są w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie przez:
- Dyrektora i Zastępców Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie, po ustaleniu terminu spotkania telefonicznie lub osobiście z pracownikiem sekretariatu Dyrektora nr tel. 91 4803602, pokój nr 102 (I piętro);
- pracowników komórki kontroli wewnętrznej Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00;
- dodatkowo w każdy poniedziałek w godz. 15.00 – 16.30.
Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, dyżur po godzinach pracy Izby odbywa się w najbliższym dniu roboczym.
Skargi i wnioski dotyczące Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie możesz wnieść osobiście w siedzibie Ministerstwa Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa, od poniedziałku do piątku godz. 8.15 - 16.15 (środa 8.15-18.00).
Skargi i wnioski dotyczące Izby Administracji Skarbowej w Szczeciniemożesz także przesłać do Ministerstwa Finansów:
- na wyżej wymieniony adres;
- faxem pod numer: 22 694-39-59;
- pocztą elektroniczną na adres: kancelaria@mf.gov.pl (z podaniem adresu zamieszkania wnoszącego skargę lub wniosek);
Ważne!
Skarg i wniosków nie przyjmujemy telefonicznie.
Zamieść w swojej skardze lub wniosku imię, nazwisko i adres. Jeśli tego nie zrobisz, pozostawimy pismo bez rozpoznania.
Twoją skargę lub wniosek rozpatrzymy niezwłocznie. Mamy na to nie więcej niż miesiąc od dnia wpływu pisma do Izby. Poinformujemy Cię o tym, jak załatwiliśmy Twoją sprawę.
KLAUZULA INFORMACYJNA
dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku z wniesionymi do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie skargami, wnioskami i petycjami
W związku z obowiązkiem stosowania od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1) zwanego dalej „RODO" poniżej przedstawiamy informacje o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie, ul. F.D. Roosevelta 1,2, 70-525 Szczecin.
2. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych adres e- mail: iod.szczecin@mf.gov.pl.
3. Podstawę prawną przetwarzania Pana/Pani danych osobowych stanowią obowiązujące przepisy prawa, tj. ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. poz. 46) oraz ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870 ) w związku z art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
4. Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków prawnych ustanowionych w przepisach prawnych, o których mowa w pkt 3, związanych z rozpatrzeniem wniesionej przez Panią/Pana skargi wniosku lub petycji.
5. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt 4, Pani/Pana dane osobowe:
- mogą być przekazywane do organów administracji publicznej lub innych podmiotów upoważnionych na podstawie przepisów prawa lub wykonujących zadania realizowane w interesie publicznym, lub w ramach sprawowania władzy publicznej;
- nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu określonego w pkt 4, a po tym czasie archiwizowane, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych w zakresie niezbędnym do realizacji celu, o którym mowa w pkt 4, wynika z obowiązujących przepisów prawa wskazanych w pkt 3. W przypadku braku podania danych skarga, wniosek lub petycja nie będzie procedowana.
8. Przetwarzane dane osobowe obejmują w szczególności imię i nazwisko, adres oraz inne dane podane przez osobę składającą skargę, wniosek lub petycję do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie.
9. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące uprawnienia:
- prawo dostępu do swoich danych osobowych,
- prawo żądania sprostowania swoich danych osobowych,
- prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych.
10. Przysługuje Pani/Panu prawo także wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Petycje
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Przedmiot petycji
Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Sposób składania petycji
Petycję można złożyć w następujący sposób:
- przesłać listownie,
- przesłać faksem,
- przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP,
- złożyć w formie pisemnej bezpośrednio w Izbie Administracji Skarbowej w Szczecinie w godzinach pracy Izby.
Petycji nie można złożyć telefonicznie.
Wymogi formalne petycji
Petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję,
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów, oznaczenie adresata petycji, wskazanie przedmiotu petycji,
- jeżeli petycja składana jest w formie pisemnej – podpis podmiotu wnoszącego petycję albo podpis osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję (w przypadku gdy podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów),
- jeżeli petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej – adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
Składanie petycji w interesie podmiotu trzeciego
Petycja może być składana w interesie podmiotu trzeciego za jego zgodą. W takim przypadku petycja powinna dodatkowo zawierać, oprócz spełnienia wymagań wymienionych w pkt 4:
- imię i nazwisko albo nazwę podmiotu trzeciego,
- miejsce zamieszkania albo siedzibę podmiotu trzeciego,
- adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej podmiotu trzeciego,
- zgodę podmiotu trzeciego wyrażoną w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Uwagi
O tym, czy pismo jest petycją decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna.
Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy podmiotu) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Odpowiedź na petycję z 26 kwietnia 2017 r.
Petycja z 24 lipca 2020 r. dotycząca likwidacji Punktu Obsługi Podatnika w Łobzie
Odpowiedź na petycję z dnia 24 lipca 2020 r.
Petycja dotycząca likwidacji Punktu Obsługi Podatnika w Łobzie z 27.07.2020
Odpowiedź na petycję z 27 lipca 2020 r.
Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2020 roku